بازگشت تحقيرآميز عربستان به خانه
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازگشت تحقيرآميز عربستان به خانه
نوشته شده در یک شنبه 3 بهمن 1389
بازدید : 12
نویسنده : مولوی

تيم ملي فوتبال عربستان در حالي در مرحله گروهي رقابت‌هاي جام ملت‌هاي 2011 آسيا با سه شکست وداعي تحقيرآميز با جام داشت و نخستين شگفتي جام پانزدهم را رقم زد که اين بدترين ناکامي آنها در جام 55 ساله قاره کهن محسوب مي‌شود.

به گزارش مهر، تيم ملي فوتبال عربستان به لطف قوانين جديد کنفدراسيون فوتبال آسيا به عنوان يکي از سه تيم برتر دوره گذشته، بصورت مستقيم جواز حضور در جام پانزدهم را بدست آورد و با سه شکست متوالي برابر اردن (يک بر صفر)، سوريه (2 بر يک) و ژاپن (5 بر صفر) وداعي تحقيرآميز با اين مسابقات داشت.

شاهين‌ هاي سبز که جام را با خوزه پسيرو شروع کردند پس از باخت برابر اردن عذر اين مربي پرتغالي را خواستند تا ناصر الجوهر بازهم هدايت شاهين‌هاي سبز را برعهده گيرد اما اين نسخه هم براي شاهين هاي بيمار شفابخش نبود و آنها پس از شکست مقابل سوريه لقب نخستين تيم حذف شده جام را نيز از آن خود کردند!

عربستاني‌ها که داعيه قهرماني در جام پانزدهم را داشتند، براي دومين مرتبه در دوره‌هاي حضورشان در جام ملت‌هاي آسيا در صعود از مرحله گروهي ناکام ماندند اما اين بدترين ناکامي آنها بود زيرا نتوانستند حتي يک امتياز هم کسب کنند و با داشتن نفراتي همچون ياسر القحطاني ، محمد شلهوب ، نائف الحزازي تنها يک بار دروازه حريفان را باز کردند.

آنها در سال 2004 هم پس از تساوي 2 بر 2 برابر ترکمنستان، با دو شکست متوالي يک بر صفر برابر ازبکستان و 2 بر يک مقابل عراق وداع زودهنگامي با جام ملت ‌هاي آسيا داشتند و اين براي دومين مرتبه در قرن 21 ميلادي است که عربستاني‌ها به چنين شکلي از دور مسابقات کنار مي‌روند.

اين تيم عربي که براي نخستين مرتبه با موفقيت در مرحله مقدماتي جواز حضور در جام ملت‌هاي 1976 را کسب کرد، از حضور در مرحله نهايي آن جام انصراف داد. سپس از شرکت در مرحله مقدماتي جام ملت‌هاي 1980 هم کناره‌گيري کرد ولي همانند تيم ملي کشورمان در نخستين دوره حضور در جام ملت‌ها در سال 1984 عنوان قهرماني را بدست آورد.

شاهين‌هاي سبز در اين سال‌ها در 6 فينال جام ملت‌ها حضور يافته که حاصل آن 3 عنوان قهرماني و 3 عنوان نايب قهرماني بوده است که بخشي از اين موفقيت‌ها را مديون لطف و عنايت داوران هستند. ضمن اينکه تنها در دوره‌هاي 2004 و 2011 که اين تيم از مرحله مقدماتي صعود نکرد، فرصت حضور در بين تيم‌هاي پاياني جام را از دست داد.

در زير عملکرد تيم‌ عربستان در ادوار مختلف جام ملت‌هاي آسيا را ملاحظه خواهيد کرد:

 جام ملت‌هاي 1976 تهران

در گروه ‌دوم مرحله مقدماتي عربستان با تيم‌هاي‌ عراق، قطر و افغانستان همگروه بود که پس از يک تساوي و يک شکست برابر عراق از چهار مسابقه ديگرش در اين مرحله 3 پيروزي (2 بر صفر) مقابل افغانستان، (2 بر يک) برابر قطر، (6 بر صفر) برابر افغانستان و يک باخت (صفر بر يک) مقابل قطر بدست آورد تا با کسب هفت امتياز به عنوان تيم دوم گروه به جام ششم صعود کند.

عربستاني‌ها در نهايت به همراه تيم‌هاي کره‌شمالي و تايلند از حضور در مرحله نهايي جام ملت‌هاي آسيا انصراف دادند تا ششمين دوره اين رقابت‌ها به جاي 9 تيم با حضور شش تيم برگزار شود.

جام ملت‌هاي 1980 کويت

تيم عربستان هم مانند تيم‌هاي ژاپن، عراق، هند، کامبوج، برونئي، اردن، لائوس، نپال، ويتنام و يمن از حضور در مرحله مقدماتي اين مسابقات انصراف داد.

جام ملت‌هاي 1984 سنگاپور

در گروه B مرحله مقدماتي اين مسابقات تيم عربستان با چهار پيروزي برابر نپال (7 بر صفر)، امارات (يک بر صفر)، سريلانکا (4 بر صفر) و عمان (6 بر صفر) به عنوان صدرنشين جواز حضور در جام هشتم را کسب کرد.

در مرحله نهايي که نخستين حضور عربستان در جام ملت‌ها بود، آنها در گروه A پس از تساوي يک بر يک برابر کره‌جنوبي، برابر سوريه به برتري يک بر صفر دست يافتند. در بازي سوم عربستاني‌ها مقابل قطر به نتيجه تساوي يک بر يک رضايت داد اما به لطف پيروزي يک بر صفر برابر کويت در بازي آخر، به عنوان صدرنشين گروه راهي مرحله حذفي شدند.

عربستاني‌ها در ديدار نيمه نهايي برابر ايران صف آرايي کردند و در حاليکه با گل دقيقه 42 شاهرخ بياني از تيم ملي کشورمان عقب افتاده بودند با اشتباه شاهين بياني که در دقيقه 89 دروازه ايران را باز کرد، در پايان وقت قانوني به تساوي يک بر يک رضايت دادند. در وقت‌هاي اضافه هم دروازه هيچ کدام از دو تيم باز نشد اما در نهايت تيم عربستان در ضربات پنالتي با نتيجه 5 بر 4 و در نهايت 6 بر 5 تيم ناصر ابراهيمي را شکست داد. در ضربات پنالتي تنها ضربه محمد پنجعلي از دست رفت.

تيم عربستان در ديدار نهايي هشتمين دوره جام ملت‌هاي آسيا با درخشش ماجد عبدالله برابر چين به پيروزي 2 بر صفر دست يافت و در نخستين حضورش در جام ملت‌هاي آسيا به نخستين عنوان قهرماني دست يافت. شايع النفيسا (70) و ماجد عبدالله (47) گل‌هاي عربستان را در اين بازي به ثمر رساندند.

جام ملت‌هاي 1988 قطر

عربستان به عنوان قهرمان هشتمين دوره جام در مرحله مقدماتي حضور نداشت. اين تيم در گروه B مرحله نهايي با پيروزي 2 بر صفر برابر سوريه جام را آغاز اما در ديدارهاي بعدي مقابل کويت و بحرين به نتيجه تساوي بدون گل رضايت داد. اين تيم در بازي چهارم با پيروزي يک بر صفر برابر چين به عنوان تيم نخست گروه به مرحله نيمه نهايي صعود کرد.

براي دومين بار متوالي ايران و عربستان در مرحله نيمه‌نهايي مسابقات جام ملت‌هاي آسيا برابر هم به ميدان رفتند که «جرج کورتني» داور انگليسي اين مسابقه با قضاوت ناعادلانه ضمن مردود اعلام کردن گل صحيح مرتضي کرماني‌مقدم و اشتباهات پي در پي عليه تيم ايران، زمينه پيروزي يک بر صفر عربستان را فراهم کرد. ماجد عبدالله (16) تک گل عربستان را به ثمر رساند.

در ديدار نهايي هم تيم‌هاي عربستان و کره جنوبي در  وقت‌هاي قانوني و اضافه به تساوي بدون گل رضايت دادند اما در ضربات پنالتي تيم عربستان با نتيجه 4 بر 3 به پيروزي دست يافت تا براي دومين سال متوالي عنوان قهرماني مسابقات جام ملت‌هاي آسيا را از آن خود کند.

جام ملت‌هاي 1992 ژاپن

عربستان به دليل قهرماني در جام نهم بار ديگر در مرحله گروهي جام ملت‌ها شرکت نکرد و در گروه B مرحله نهايي جام دهم پس از 2 تساوي يک بر يک برابر چين و قطر، در بازي آخر با 4 گل تايلند را شکست داد تا به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به چين به عنوان تيم نخست گروه راهي مرحله نيمه نهايي شود.

پيروزي 2 بر صفر برابر امارات براي سومين مرتبه متوالي شاهين‌هاي سبز را فيناليست کرد اما در بازي نهايي با تک گل دقيقه 36 «تاکويا تاکاگي» برابر ژاپن ميزبان جام شکست خوردند تا از کسب سومين قهرماني متوالي در اين جام معتبر محروم شوند.

جام ملت‌هاي 1996 امارات

پس از دو دوره غيبت در مرحله مقدماتي، عربستان در گروه I اين مرحله با چهار پيروزي برابر قرقيزستان (3 بر صفر)، يمن (4 بر صفر)، قرقيزستان (2 بر صفر) و يمن (يک بر صفر) به جام يازدهم راه يافت.

تيم عربستان در گروه B مرحله نهايي، مسابقات را با دو پيروزي 6 بر صفر برابر تايلند و يک بر صفر مقابل عراق آغاز کرد اما با شکست تحقير آميز 3 بر صفر برابر تيم کشورمان به عنوان تيم دوم راهي مرحله يک‌چهارم نهايي شد. عربستاني‌ها در اين مرحله در حاليکه تا دقيقه 30 با دو گل از چين عقب بود، در نهايت با نتيجه 4 بر 3 پيروز شد و راهي مرحله نيمه نهايي شد.

در مرحله نيمه نهايي تيم عربستان براي دومين مرتبه در اين جام برابر ايران صف‌آرايي کرد، مسابقه‌اي که با قضاوت غرض ورزانه «جمال الغندور» مصري تيم ملي کشورمان از رسيدن به ديدار نهايي بازماند. گل خداداد عزيزي در جريان بازي مردود اعلام شد تا در نهايت دو تيم در پايان وقت‌هاي قانوني و اضافه به تساوي بدون گل رضايت دهند. در ضيافت پنالتي‌ها علي دايي، داريوش يزداني و محمد خاکپور ضربات‌شان را گل نکردند تا عربستان با پيروزي 4 بر 3 راهي فينال شود.

در ديدار نهايي تلاش عربستان و امارات در وقت‌هاي قانوني و اضافه گلي را در برنداشت تا عربستان با پيروزي 4 بر 2 در ضربات پنالتي سومين عنوان قهرماني‌اش در اين مسابقات را جشن گرفت.

جام ملت‌هاي 2000 لبنان

عربستان قهرمان باز هم در مرحله مقدماتي حضور نداشت اما در مرحله گروهي جام دوازدهم در گروه C ابتدا با نتيجه 4 بر يک مغلوب ژاپن شد. تساوي بدون گل برابر قطر و پيروزي 5 بر صفر مقابل ازبکستان زمينه‌ساز صعود اين تيم به مرحله يک‌چهارم نهايي شد.

در اين مرحله عربستان درحاليکه تا دقيقه 72 با نتيجه 2 بر يک از کويت عقب بود، با گل طلال مشعل بازي را به تساوي کشاند و با گل طلايي دقيقه 109 «نواف تميات» راهي ديدار نيمه نهايي شد. عربستان که با بازي‌هاي ضعيف و پرانتقاد و با خوش‌شانسي راهي ديدار نيمه نهايي شده بود، در مرحله نيمه نهايي با نتيجه 2 بر يک کره‌جنوبي ديگر تيم خوش شانس اين جام را شکست داد و براي پنجمين مرتبه به فينال جام ملت‌ها صعود کرد.

فينال جام سيزدهم بار ديگر بين تيم‌هاي ژاپن و عربستان برگزار شد. در اين بازي سامورايي‌هاي آبي با تک گل دقيقه 30 «شيگه‌يوشي موچيزوکي» عربستان را شکست دادند تا دومين جام قهرماني قاره کهن را بالاي سر ببرند.

جام ملت‌هاي 2004 چين

نايب قهرمان جام دوازدهم در مرحله مقدماتي جام سيزدهم در گروه C با 6 پيروزي برابر اندونزي، يمن و بوتان در ديدارهاي رفت و برگشت راهي مرحله نهايي شد.

عربستان در گروه C اين جام سيزدهم ابتدا برابر ترکمستان به تساوي 2 بر 2 رسيد اما با دو شکست متوالي يک بر صفر برابر ازبکستان و 2 بر يک مقابل عراق براي نخستين‌مرتبه با حذف از مرحله گروهي، وداع تلخي با جام ملت‌هاي آسيا داشتند.

جام ملت‌هاي 2007 مالزي، اندونزي، تايلند و ويتنام

در مرحله مقدماتي جام چهاردهم در گروه A عربستان با ژاپن قهرمان دوره گذشته و تيم‌هاي يمن و هندوستان همگروه بود. ژاپن و عربستان در بازي‌هاي رفت و برگشت خود مقابل دو تيم يمن و هندوستان به پيروزي رسيدند.

عربستان در نخستين تقابل اين دو تيم در رياض با يک گل ژاپن را شکست داد اما در بازي برگشت در «ساپورو» که آخرين بازي دو تيم در مرحله مقدماتي بود، ژاپن به پيروزي 3 بر يک دست يافت و درحاليکه عربستان تفاضل گل بهتري داشت، چشم بادامي‌ها به لطف موفقيت در بازي رودررو به عنوان صدرنشين و عربستان به عنوان تيم دوم راهي جام ملت‌ها شدند.

در گروه D مرحله نهايي عربستان در بازي نخست برابر کره جنوبي به تساوي يک بر يک رضايت داده اما با دو پيروزي 2 بر يک برابر اندونزي و 4 بر صفر مقابل بحرين به عنوان تيم نخست گروه به مرحله بعد صعود کرد.

آنها در ديدار مرحله يک چهارم نهايي با پيروزي 2 بر يک برابر ازبکستان پس از يک دوره ناکامي، به جمع 4 تيم پاياني جام چهاردهم صعود کرد. در مرحله نيمه‌‎نهايي تيم عربستان برابر ژاپن صف آرايي کرد که با برتري 3 بر 2 برابر اين تيم مانع از صعود سامورايي‌هاي آبي براي سومين مرتبه متوالي به فينال جام ملت‌ها شدند و انتقام شکست در فينال سال 2000 را از اين تيم گرفتند.

تيم‌هاي فوتبال عراق و عربستان برگزارکننده بازي نهايي چهاردهمين جام ملت‌هاي آسيا بودند، مسابقه‌اي که شگفتي‌سازي عراقي‌ها در جام چهاردهم را کامل کرد و آنها با تک گل «يونس محمود» که در دقيقه 72 به ثمر رسيد براي نخستين مرتبه قهرمان جام ملت‌هاي آسيا شدند.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست

:: موضوعات مرتبط: دیگر , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: